Tlačové komuniké k občianskoprávnej veci sp. zn. 9Ndc/12/2024
Dňa 19. júna 2024 senát občianskoprávneho kolégia Najvyššieho súdu Slovenskej republiky uznesením rozhodol vo veci vedenej pod sp. zn. 9Ndc/12/2024. V danej právnej veci senát občianskoprávneho kolégia posudzoval otázku určenia funkčnej príslušnosti vo veciach Registra partnerov verejného sektora.
Okresný súd Žilina, na ktorom sa viedlo konanie o uloženie pokuty podľa § 13 zákona č. 315/2016 Z. z. o registri partnerov verejného sektora a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej „ZRPVS“), po podaní odvolania účastníkmi konania proti uzneseniu súdu prvej inštancie predložil spis Krajskému súdu v Banskej Bystrici na rozhodnutie o opravnom prostriedku. Krajský súd v Banskej Bystrici následne predmetnú vec predložil Krajskému súdu v Žiline, odôvodňujúc takýto postup tým, vo veci nie je daná jeho funkčná príslušnosť podľa ustanovení § 3 ods. 6 písm. a) zákona č. 161/2015 Z. z. Civilný mimosporový poriadok v znení neskorších predpisov (ďalej „CMP“ ) a § 34 ods. 2 písm. a) zákona č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový poriadok.
Krajský súd v Žiline s postúpením veci nesúhlasil a predložil súdny spis Najvyššiemu súdu Slovenskej republiky ako súdu spoločne nadriadenému podľa § 6 ods. 2 CMP na rozhodnutie o príslušnosti s odôvodnením, že „s prihliadnutím na príbuznosť registračného konania ku konaniu v agende obchodného registra je v danej veci súdom funkčne príslušným na konanie o odvolaní proti rozhodnutiu Okresného súdu Žilina o uložení pokuty podľa § 13 ZRPVS, ktoré bolo začaté a právoplatne neskončené do 31. mája 2023, s účinnosťou od 01. júna 2023 v zmysle § 3 ods. 6 písm. a) CMP Krajský súd v Banskej Bystrici.“ Krajský súd v Žiline tiež poukázal na princíp okamžitej aplikovateľnosti novej procesnej právnej úpravy a fakt, že intertemporálne ustanovenie § 396b CMP neupravilo, že konanie začaté a právoplatne neskončené do 31. mája 2023 sa dokončí na súde funkčne príslušnom podľa predpisov účinných do 31. mája 2023.
Najvyšší súd Slovenskej republiky posúdil dôvodnosť nesúhlasu s postúpením veci a skonštatoval, že nesúhlas Krajského súdu v Žiline je dôvodný a na prejednanie veci je príslušný Krajský súd v Banskej Bystrici.
Žiadne z ustanovení ZRPVS explicitne neupravuje, ktorý súd zo sústavy všeobecného súdnictva je funkčne príslušným na konanie o riadnom opravnom prostriedku proti rozhodnutiam vydaným registrujúcim orgánom, ktorým je Okresný súd Žilina s pôsobnosťou pre celé územie Slovenskej republiky. Najvyšší súd Slovenskej republiky v odôvodnení uznesenia uviedol, že v zmysle ustanovenia § 16 ods. 5 ZRPVS na konanie o námietkach, na konanie podľa § 12 a na konanie o pokute sa primerane použijú ustanovenia CMP. Podľa dikcie § 3 ods. 6 písm. a) CMP na konanie o odvolaní proti rozhodnutiu vo veciach podľa štvrtej hlavy a piatej hlavy druhej časti, ktoré vydal okresný súd so sídlom v obvode Krajského súdu v Trenčíne a Krajského súdu v Žiline je príslušný Krajský súd v Banskej Bystrici. Najvyšší súd Slovenskej republiky tiež doplnil, že Krajský súd Žilina, v obvode ktorého má sídlo Okresný súd Žilina (registrujúci orgán v zmysle ustanovení ZRPVS) nepatrí medzi súdy s modifikovanou funkčnou príslušnosťou na konanie v obchodnoprávnych, v zmenkových a šekových sporoch, ani v konaniach podľa štvrtej hlavy a piatej hlavy druhej časti CMP. V tejto súvislosti Najvyšší súd Slovenskej republiky poukázal na svoje predchádzajúce rozhodnutie z 25. októbra 2023 sp. zn. 5Obdo/19/2022, resp. uznesenie Ústavného súdu Slovenskej republiky z 27. augusta 2020, č.k. II. ÚS 345/2020-7, kde bolo konštatované, že rozhodnutie Okresného súdu Žilina o uložení sankcie podľa § 13 ods. 1 ZRPVS je špecifickým typom rozhodnutia, ktoré svojou povahou vychádza z právnej úpravy konania vo veciach obchodného registra podľa § 278 a nasl. CMP.
Na základe vyššieho uvedeného Najvyšší súd Slovenskej republiky dospel v právnej veci sp. zn. 9Ndc/12/2024 k záveru, že aj „konanie o odvolaní proti rozhodnutiu Okresného súdu Žilina o uložení sankcie podľa § 13 ZRPVS je - vzhľadom na charakter príbuzný konaniu vo veciach obchodného registra – konaním, v ktorom je daná modifikovaná funkčná príslušnosť odvolacieho súdu podľa § 3 ods. 6 písm. a) CMP. Opačný záver by bol viedol k popretiu hlavného zámeru súdnej reformy, ako aj k popretiu zámeru špecializácie sudcov na túto agendu.“